Gönderen Konu: BOYAMA ESASLARI  (Okunma sayısı 11928 defa)

Çevrimdışı bounce

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 35
    • Profili Görüntüle
BOYAMA ESASLARI
« : 19 Ekim 2008, 12:26:58 »
BOYAMA ESASLARI



Tekstiller çoğu zaman kumaşa daha çekici bir görünüm veya efekt vermek için renkledirilirler.

Renklendirme genel olarak boyama ya da baskı ile gerçekleşir.

Rengin çekiciliğinin ve parlaklığı9nın yanında haslıkları da oldukça önemlidir.

Tekstil maddeleri, elyaftan kumaşa kadar değişen durumları sırasında herhangi bir adımda aşağıdaki yöntemlerin birisi ile boyanabilir.



-Insan yapısı düzeden geçilmeden önce, çözeltide yada eriyikte boyama

-Elyaf halinde boyama

-Taranmış tarak bandı (tops)ya da elyaf kablosu (tow) halinde boyama

-Elyaftan iplik eğirildikten sonra (iplik) boyama

-Iplikten kumaş oluşturulduktan sonra kumaş (metraj)boyama

-Hazır giyisi formunda (parça)boyama



Rengin tekstil metaryaline aktarılması üç değişik yöntemle olur. Bunlar ;



a)Çektirme yöntemi (diskontinü yöntemi)

b)Emdirme yöntemleri (kontinü yöntemleri)

c)Elyaf çekim eriyiğinde boyama yöntemidir.



Bu üç katagoriden en fazla kullanılan çektirme yöntemine göre boyamadır.Esas olarak boyama uygun şartlarda tekstil elyaf molekülleri ile gerçek bağlar yapan çok karmaşık organik kimyasal boyarmaddelerle ilgilidir. Genellikle elyaf iplik ya da kumaş boyarmaddenin sulu çözeltisine batırılır.Bu olay çoğunlukla banyodaki boyarmaddenin istenilen rengi üretmek üzere tekstil meteryali ile birleşmesine kadar dikkatle sağlanmış yüksek temperatür altında gerçekleştirilir.



Boyamadaki olaylar ;



-Çözünmüş veya dispers olmuş boyarmadde moleküllerinin elyaf üzerinde eşit dağılımı

-Elyaf yüzeyinde boyarmaddenin adsorbe edilmesi

-Boyarmaddenin elyaf üzerinde difüzyonu

-Boyarmadde ile elyaf arasındaki karşılıklı etkileşim fiksajdır.Çektirme yönteminde ; tuz sıcaklık ve süre, emdirme yönteminde bekletme,buharlama,kuru ısıdeğişik kimyasal çözeltilerde muamele ile fiksaj sağlanır.



1.1. RENKLILIK



Renk ile ilgili temel bilgiler üç başlık altında değerlendirilmiştir.

-Renk nedir ?

-Renklerle ilgili tanımlamalar

-Renklerin piskolojik etkileri



1.1.A Renk Nedir



Renk, ışık enerjisi kapsayan fiziksel bir optik görüntüye, insan gözünün gözünün yanıtı olarak tanımlanır.Renk 400-750 nm dalga boyları arasında değişik yoğunluklarda görünür.Renk ışık enerjisi kapsayan fiziksel bir görüntüye ,insan gözünün yanıtı olup görülen renk üç faktörünün birleşmesine bağlıdır.



-Işık kaynağının doğası ; örneğin güneş ışığı ile fluoresan ışıkta görünen renklerin farklı olması



-Gözlenen objenin ışık absorbsiyon özellikleri ; bir objeye çarpan ışınların hepsi hiçbir değişiklik olmadan yansımaya uğrarsa bu madde beyaz, hepsi absorbe edilirse siyah görünür.Boyanmış tekstil yüzeyine ışık geldiğinde çeşitli dalga boylarındaki ışınlar farklı oranlarda absorbe edilir.Bu durum, boyarmaddenin ışık absorbsiyon karakterine yapısına bağlıdır.Tekstil mamülü üzerindeki renk boyar madde tarafından absorbe edilen rengin komplementer rengidir. Örneğin kırmızı renk (605-750 nm) absorbe ediliyorsa, o madde mavimsi yeşil olarak görünür.(kırmızının komplementer rengi mavimsi yeşildir).Absorbe edilen ışınlar ile yansıyan ışınların toplamı beyaz olarak görünür.Tablo 1.1 de beyaz ışıktan absorblanan dalga boyuna bağlı olarak hangi rengin göründüğü belirtilmiştir.



-Objeden yansıyan ışığa gözün yanıtı ; insan gözü,gelen bütün güneş ışığını renk olarak göremeyip ,ancak dalga boyu 400-750 nm arasında olanları görebilir.



Tablo 1.1 : Boyanmış tekstillerin absorbe ettiği ve görünen (komplementer) renkleri.











Rengi fiziksel olarak belirli bir ışığın hangi dalga boylarını hangi oranda içerdiğinin ölçüsü olarak da tanımlayabiliriz.Rengin gözlenebilmesi için ışığa ihtiyaç vardır ve ışık,belli dalga boyu ve frekanstaki elektromanyetik dalgadır.Insan gözü 400 nm nin altındaki (mor ötesi ultraviole) ve 750 nm nin üstündeki (kızılötesi infraruj) dalgaları renk olarak göremez.Bu maddeye çarpan ışınların hepsi hiçbir değişiklik olmadan refleksiyona (yansımaya) uğrarsa bu madde beyaz,hepsi absorbe edilirse bu madde siyah olarak görünür



1.1.B Renklerle Ilgili Tanımlamalar



Renklerle ilgili bazı tanımlar aşağıdaki gibi sıralanmıştır.

a)Ana renkler.

b)Ara renkler ikincil renkler

c)Üçüncü derecede renkler

d)Koplementer renkler

e)Saf renkler

f)Şok renkler

g)Kombinasyon nüanslar

h)Metamari renkler

a)Ana renkler



Ikili ya da üçlü karışımlardan bütün renklerin elde edildiği asıl renklerdir. Sarı,Kırmızı,Mavi



b) Ara renkler, ikincil renkler



Iki ana rengin iditif karışımıyla elde edilen renklerdir.

Örneğin ;

-kırmızı ve sarıda turuncu

-mavi ve sarıdan yeşil

-mavi ve kırmızıdan mor eldesi



c) Üçüncü derecede renkler



Kahverengi, zeytuni, koyu gri, haki denizci mavi, koyu yeşil, gri ve siyahlar gibi, üç ana birincil rengin yada siyah veya gri ile bir yada daha fazla ikincil rengin karışımları sonucu elde edilen renklerdir.



d) Komplementer renkler



Görünen rengin absobe edilen renkleridir.Mamül üzerindeki renk boyarmadde tarafından absorbe edilen rengin komplementer rengidir.

Örneğin ; sarı renk absorbe ediliyorsa mavi renk görünür, yeşil absorbe edilyorsa erguvan rengi görünür.



e) Saf renkler



Iki yada daha fazla boyarmaddenin karışımından oluşmayan, tek bir boyarmaddenin aplikasyonu ile elde edilen renklerdir.



f) Şok renkler



Koyu,oldukça parlak renklerdir. Istenen haslıkları tutturmak zordur ve çoğu zaman pahalı boyarmaddeleri gerektirirler.



g) Kombinasyon nüanslar, karışım nüanslar



Iki yada daha çok boyarmaddenin karışımı ile elde edilen renklerdir.



h) Metamari renkler



Farklı spektral değerden oluşan renklerin, göze aynı görünmeleridir. Renk farlılıkları ancak değişik ışıklarda ortaya çıkar.Metamerizm, aydınlanma yada ışıklandırmadaki değişimin renkte yarattığı değişikliktir.



Örneğin ; bir kumaş gün ışığında incelendiğinde tam anlamıyla yeşil iken akkor lambanın ışığında tam bir kahverengi renge sahip olabilir.Bu karakteristik hazır giyim endüstrisinde, renk kalite kontürolünde çözümü zor bazı problemler yaratmaktadır.



1.1.C Renklerin Psikolojik Etkileri



Renkler psikolojik etkileri açısından iki temel grupta toplanır



-Sıcak renkler

-Soğuk renkler



Bu ana çağrışımın yanında insan psikolojisinde her rengin etkileri farklıdır.

Tablo 1.2 de çeşitli renklerin psikolojik çağrışımlar verilmiştir.



Tablo 1.2 : Renklerin Insan Psikolojisindeki Etkileri



Başa dön

Kullanıcı profilini gör Özel mesaj gönder

noble

Deneyimli Üye





Kayıt: 15 Ksm 2006

Mesajlar: 189

Nerden: bursa



MesajTarih: Cmt Arl 16, 2006 10:45 pm Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Ver









Sıcak Renkler



Insan psikolojisinde canlılık neşe uyandıran renklerdir. Kırmızı, sarı,turuncu gibi



Soğuk Renkler



Insan psikolojisinde sakinlik, durgunluk uyandıran renklerdir.Mavi gibi



1.2. RENK KALITESI VE RENK ÖLÇÜMÜ



Standartlar, tekstil test metotları federal spesifikasyonları, renk kalitesi için herhangi bir objektif ölçüm metodu sunmaktadır.Renk kalitesi resmi olarak, ışık altında, standartlarla yapılan karşılaştırma ile kontrolden geçirilir.TSE veya diğer standartlarda verilen tüm renk testleri, renk haslığı testleridir.



Renk solmazlığı dinamik bir ölçüttür.Statik renk değerleriyle karıştırılmamalıdır.



Renk ölçümü ; kumaş renginin istenilen renk tonunu tutup tutmadığının gözlenmesidir.Boyalı ve baskılı mamüller için bu kontrol çok önemlidir.Renk ölçüm testleri söz konusu kumaşın.renginin kontrol kumaşına uydurulmasını içerir; kontrol işlemi çıplak gözle yada özel bir gün ışığı lambası altında gerçekleştirilir.



Elde edilen sonuç, bakan kişinin görme kapasitesinden ve yorgun olup olmamasında etkilenir.Bu ölçümde ancak nitelik belirtilebilir.Kumaş rengini makineler yardımıyla otomatik olarak ölçmek mümkündür, fakat makinelerin kullanımı yüksek maliyet nedeniyle yaygın değildir.Bu aletler spektrofotometre yada spektralfotometre olarak isimlendirilirler.



Spektrofotometre :

başarılı bir boyama için işlem aşamalarının en önemlisi olan renk değeri saptama için gereklidirler. Işlem kolaylığı ve işlem garantisi yanında, reklamasyon giderlerinde azalma ve atık flottelerin değerlendirilmeleri göz önüne alındığında işletmeler için gerekliliği ortaya çıkar.Spektofotometre, spektrumdaki değişik dalga boylarının radyasyon yoğunluğunu belirlemede kullanılan cihazdır.



Bu cihazlar boyanmış kumaş yada diğer renklendirilmiş meteryallerin spektrum aralığındaki ışık yansıtmasını tespit ederek, renk değerleri hakkında kantitatif sonuçlar verir.





Spektralfotometreler ile ;



-Kumaşta beyazlık derecesi

-Kumaşta renk değerleri ölçümü ve reçete formülasyonu

-Renkli çözeltilerin renk değerlerinin mukayyesesi mümkündür.



Spektrofotometre, renklendirme işleminde insanlardan kaynaklanabilecek hataları sıfıra indirger. Farklı renk tonlarını ve metamerizmi insan gözünden daha doğru ve tutarlı olarak ölçer. Bilgisayar sistemi ile kombine çalışma sonucunda, renk değeri ölçülen numuneye göre boyama yapılması içim en uygun reçete formülasyonu dijital değerlerle saptanır.



Spektralfotometre ile işletmedeki işlem akışı şu şekilde entegre edilmektedir.



-CAD (Computer Applied Design)

-Labaratuvar reçetesi tahmini

-Labaratuvar boyama

-Üretimde kontrol

-Kalite kontrol



CAD : Reçetenin formüle edilmesi için ekran üzerindeki renk göstergesi ve formüle edilmiş reçetelerin ünite ile doğrudan bağlantısıdır



Reçete Tahmini : Yeni reçetenin formüle edilmesidir.



Labaratuvar Boyama : Boyama makinelerinin tüm parametrelerine uygun olarak istenilen boyama prosedürlerinin programlanmasıdır.



Üretim : Prosedürün çalıştırılması, tartma, arşivindeki hesaplanmış verilere uygun şekilde ölçme



Kalite kontrol : Depodaki malların yeni boyanmış mallar ile kabul-red metoduna dayanarak, müşteri tarafından istenilen toleranslar veya tek başına her malzemenin standartları dikkate alınarak renk tonu ayarlanması.



Renk değeri



1)Renkmetride kırmızı (x) sarı (y) ve mavi (z) için kullanılan değerler.

2)Eşit maliyetteki bir standartla karşılaştırıldığında bir boyarmaddenin renk verimi

3)bir madde üzerine belirli koşullarda aplike edilebn standart ağırlıkta boyarmaddeden elde edilen rengin şiddeti.(Koyuluğu)



Spektrum



Yayılan bir ışık grubu ışınlarının fiziksel olarak frekans yada dalga boylarına göre ayrıldığı alan yada yüzey üzerindeki ayrışma modelleridir.









1.3. BOYAMA KOYULUĞU



Boyama koyuluğu, renk şiddeti ; görünüm, vb. özellikleri aynı kalırken, boyarmadde miktarının artmasına bağlı olarak artan renk derinliğidir.

Boyamada rengin açıklığı yada koyuluğu, boyamanın derinliği olarak bilinir.Boyama koyuluğu, boyanan elyafın ağırlığı ile kullanılan boyarmaddenin niceliğinin arasındaki orana bağlıdır.



Örneğin : koyu (derin) mavi, boyarmaddenin kumaş ağırlığının %8 i kadar olmasını gerektirirken, açık pastel bir bebek mavi %0,25 i kadar boyarmadde gerektirir.

Koyu renkler, açık renklerden daha pahalıya malolur.Çünkü ; ilave boyarmadde gerektirir ve daha fazla boyarmaddenin elyaf bağlanmasını sağlamak için daha fazla süreye ve yardımcı maddeye ihtiyaç duyulur.



Bir Rengin tonu,boyanmış malzemenin üzerine düşen ve yansıyan ışığın spektrum içerliği ile ilgilidir.



Genel Olarak;

-% 0,05 - % 1 lik boyamalar açık (pastel ton)

-% 1 - % 3 lük boyamalar orta ton

-% 3 - % ... lük boyamalar koyu ton boyamalar olarak gruplandırılabilir.



% 1 lik boyama, tekstil mamülünün 100 kg’ı için 1 kg boyarmadde gerektiğini ifade eder.

Örneğin ; 1.500 kg mamülü %2 lik boyamak için gerekli boyarmadde miktarı ;



100 kg için 2 kg boyarmadde gerekli ise

1500 kg için x kg boyarmadde gerekir



1500x2

x = –––––––––– = 30 kg

100



boyarmadde gereklidir



Açık ton



Göreceli olarak, daha az miktarda boyarmadde ile elde edilen boyamanın rengidir. Açık ton; uçuk ton, zayıf ton aynı anlamda kullanılan terimelerdir. Genel olarak % 1 e kadar olan boyama koyulukları açık tonlar olarak sınıflanır.



Soluk Ton



Açık tonda boyamalar için kullanılan terimlerdir.Soluk renkli tekstil yüzeylerinin renk yada tonunu belirleyen bir terimdir.Parlaklığın az olması bazı pratik amaçlarda matlığı ifade eder.



Pastel Renkler



Bazı soluk ya da donuk renklere verilen isimdir. Bunların ana karakteristikleri; yüksek düzgünlük standartları ile birlikte, azaltılmış parlaklıklarıdır.



Derin ton, koyu ton



Göreceli olarak, boyarmaddenin daha fazla aplikasyonu ile elde edilen renge ait bir sıfattır. Renk terminolojisinde koyu renk termini derin renk termini ile eş anlamlı tutulabilir.Boyarmaddenin boyamadaki yüksek konsantrasyonunu tanımlar.Örneğin; % 3 den daha koyu boyama tonları. Dolgun renk, doygun renk terimleri de aynı anlamda kullanılırlar.



Parlak, canlı



Tekstil malzemelerinin renginin, doğal parlaklığının korunduğunu belirtmek için kullanılır.



Matlık (donukluk)



Rengin niteliği ile ilgili olup, boyarmadde içerisine az miktarda nötral gri eklenmesi ile artan bir özelliktir.Rengin Şiddetinin arttarılıp azaltılması ile elde edilemez.



Standart renk derinliği, standart koyuluk



Rengin derinliği, boyarmaddenin renginin görünen niceliğidir.Standart renk derinliği, haslık değerlendirilmelerinin yapıldığı standart derinliği ifade eder. Bu nicelik; haslık testlerinde, her renk tonunda renk derinliğinin aynı olması ve ortak bir renk tonuna sahip renklerin, aynı koşullarda test edilmesi için belirlenir.Istendiğinde testler;derinliğin, standart derinliğin katları veya kesirleri olarak belirtildiği renkli tekstil maddeleri üzerinde de uygulanabilir.

Örneğin ; 1/25 , 1/12 , 1/6 , 1/1 i yada 2/1 i şeklinde.



1.3.1. RENK TUTTURMA



Renk tutturma; nihai rengin verilen bir örneğin rengine mümkün olduğu kadar benzemesi için, bir tekstil maddesine ilave edilen boyarmadde miktarını ayarlama işlemidir.

Boyacı tarafından rengin tutturulması için değişik boyarmadde karışım oranlarının denenerek bulunması, elyafların ve işlem sırasında kullanılacak çok sayıda kimyasalın reaksiyonlarının bilinmesi gerekir.



Renk tutturma formülleri önce küçük çapta labaratuvarda geliştirilir.Günümüzde renk formülleri geliştirmede bilgisayarlar kullanılabilmektedir.Spektralfotometre verilen örneğe en uygun renk formülasyonunu vermektedir.Ancak yine de spektralfotometreden elde edilen değerlerin bir boyama denemesi ile teyid edilmesi yararlıdır.Renk tutturmada deney koşullarının işletmedeki koşullara maksimum ölçüde benzer olması çok önemlidir.Çümükü tekstil boyacılığındaki en önemli sorunlarda birini oluşturan konu, renk tonunun ve nüansının tutturulamasıdır. Bunun nedenleri :



-Boyarmadde kataloglarında verilen reçetelerin işletme koşullarında aynı etkileri vermemesi ve boya labaratuvarı ve boyahane arasında %30 – 40 lara varan renk farklılıklarıdır.Labaratuvarda boyama denemeleri için çeşitli labaratuvar boyama cihazları mevcuttur.Bunlarla aynı anda birçok renk için boyama yapmak mümkündür.Bunlardan birçoğu ; elyaf,iplik,kumaş halinde boyamaların gerçekleştirildiği ünüversal cihazlardır.

Boyacı rengi bir kez tutturup tatmin edici örneği elde ettiğinde bu örnekler bundan sonra aynı rengin tüm siparişlerinde kullanılacak bir standart haline gelir.Pratikte gerçekleşen her boyama partisinin kendinden önceki yada sonraki partilerden çok az farklı olmasıdır.Bu durum, yani partiden partiye renk değişmeleri; kimyasal konsantrasyonlar, moleküler lif yapısı, kullanılan su, hava basıncı, süre yada tamperatürde küçük farklılıklar nedeniyle oluşur.Hatta aynı partide ton farklılıkları da ortaya çıkabilir.Bu farklılıklar ham kumaşların işlenmesindeki küçük farklılıkların sonucudur, farklı ağartma derecesi gibi.



Boyama numunesi, renk numunesi



Boyama işlemi sırasında, istenilen rengin elde edilip edilmediğine bakmak için meteryalden alınan küçük numunedir.



Nüanslama



Boyama işlemi sırasında, özellikle, verilmiş bir numunenin rengini tutturmak amacıyla, tekstil mamülünün renginde hafif değişiklik oluşturmak için, boya banyosuna çok az miktarda boyarmadde ilave ederek boyamadır.Nüanslama boyarmaddesi, boyamada kullanılan boyarmaddeden farklı olabilir.



1.3.2. DIĞER RENK KAVRAMLARI



a)Metameri,metamerizm

b)Ton-ton efekti

c)Ebruli efekt,gölge efekt

d)Dagrade, açıktan koyuya tonlama

e)Ekru, doğal renkli





a)Metarmeri, metamerizm



Bir maddedeki, göründüğü ışığın spektral kompozisyondaki değişiklikten kaynaklanan belirgin renk değişikliği Metamari olarak isimlendirilir.Örneğin;ultraviyole yada güneş ışığına maruz kalan boyanmış bir tekstil mamülünün, radyasyon etkisiyle rengini değiştirmesi ve ışık kaynağı çekildiğinde normal rengine dönmesidir.Yani ışık ışık etkisiyle renk değişikliğidir.Metamerizm ancak ışılandırma değiştirilince görüş alanındaki başka maddelerde oluşan değişikliklere kıyasla saptanabilir.Boyalı kumaşlarda bazen ortaya çıkan bu durumdaki bir kumaş, halihazırda varolan bir renge uydurulur.Örneğin ; gövdesi naylon krinkel kumaştan bir kayak parkasının kol manşetleri gibi.Bu iki renk bir ışık kaynağı altında tutmuş gibi görünse de başka bir ışıkta farklı görünürler. Bu duruma metamerizm ve bazen rengin alevlenmesi denir.



Metameri tutturulacak renk için kullanılan boyarmadde bileşenlerinin numunede kullanılan renklerden kimyasal olarak farklı olması nedeni ile oluşabilir.Böylece metamerizmin aynı boyacı tarafından yapılan aynı renginparti parti boyanmasında ortaya çıkması büyük olasılıkla ortaya çıkması demektir.



Metameri oluşması iki yada daha fazla kumaş tipinin boyanarak farklı boyacılar tarafından boyanarak aynı renkte bir mamülde bir araya geldiği durumlarda olabilir.Metamerizm olayının anlaşılması ve giyimde göz önüne alınması özellikle takım spor giyisileri ve daha önceki parka örneğinde olduğu gibi aynı renk aksesuar kullanılan giyisilerde önemlidir. Spektrofotometre yada özel gün ışığı lambası olarak bilinen cihazlar metamerizmin ölçülmesinde yaygın olarak kullanılır.Bu cihazlar gün ışığında da taklit edilebilmektedir.



Metamerik renk uygunluğu;belirli bir ışık kaynağında, bir renk örneğine göre, tatminkar olduğu kanaatinde olunan ancak farklı spektral ayarımlı bir ışık kaynağı altında öyle olmayan renk uygunluğudur.



b)Ton-ton efekti



Bazı boyarmaddeleri normal elyaftan daha faza çekme özelliğine sahip olacak şekilde modifiye edilmiş elyaf ile normal elyafın bir arada boyandığı zaman farklı renk tonu eldesidir.

Derin boyanan elyaf aynı anda bir boya banyosu kullanılarak normal, normal elyafa nazaran daha koyu boyanan elyaftır.Kumaş üzerinde aynı rengin açık ve koyu tonları şeklinde efekt verirler.Örneğin ; kumaş olarak boyanmış poliestere kumaş üzerinde koyu ve açık tonları oluşması gibi. Her ikiside aynı boyar madde sınıfı ile bağ yapabilen liflerden birisi, diğerinden daha fazla afiniteye sahiptir. Daha yüksek afinitesi olan lif, daha fazla miktarda boyarmadde ile bağ yapacaktır.Diğer elyaf için durum, bunun tersidir.



Ton-ton efektleri sadece özel bazı naylon pilester ve akrilik elyaf ile mümkün olmaktadır.Bu özellik elyafa elyaf üretimleri esnasında verilir ve takstil üreticilerine derin boyanan tipler olarak pazarlanırlar.Buna ileveten, naylon; hem derin boyanan, hemde ultra derin boyanan tiplerde üretilir.Böylece bu liflerde aynı rengin üç değişik tonu elde edilebilir.Bu efekt, metraj boyanan halılarda tüvit efekti eldesi için geniş olarak kullanılır.



c)Ebruli efekt, gölgeli efekt



Dokuma ve baskılı kumaşlarda uygulanan, özel bir renklendirme türüdür.Renkler açıktan koyuya doğru gider ve orta tondan tekrar koyuya doğru döner.Yani denkrade ki gibi kesintiye uğramaz.

Ebruli efekt;

-Kumaş baskısı ile ( nispeten basit ve ucuz )

-Boyama ile (gittikçe artan sıklıkla, basamak basamak durup boya flottesinden geçirilir) ve

-Çözgüllerin açığa veya koyuya doğru boyanan ipliklerle oluşturulması ile elde edilir.



d)Degrade , açıktan koyuya tonlama



Rengin genellikle açıktan koyuya doğru degrade halinde tonlanmasıdır. Örneğin; gök maviden-derin maviye



e)Ekru, doğal renkli



Ham durumdaki mamullerin doğal renklerini etkileyen işlemlerden geçirilmiş olan elyaf, iplikler veya kumaşların rengini belirleyen bir terimdir. Genellikle sarımtırak mat beyaza yakın doğal renkleri olan malzemeler için kullanılmaktadır.



Doğal renk melanjları; boyama ile değilde değişik renkli doğal liflerin karıştırılması ile elde edilen renk melanjlarıdır.Özellikle deve tüyü ve alpaka kumaşlarda yapılması mümkündür
« Son Düzenleme: 09 Aralık 2014, 16:02:38 Gönderen: admin »

Mühendis Forum

BOYAMA ESASLARI
« : 19 Ekim 2008, 12:26:58 »