Gönderen Konu: Kumas  (Okunma sayısı 16849 defa)

Çevrimdışı Sehnaz

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 9
    • Profili Görüntüle
Kumas
« : 24 Mart 2007, 15:28:21 »

Pamuklu Blucin Denim Kumaş ;Pamuklu blucin Denim kumaş,dış giyimde kullanılan tek kat %100 pamuk ipliğinden dokunmuş, çözgüsü indigo boyalılarda mavi yada lacivert, indigo dışındaki boyalılarda herhangi bir renkten; atkısı ham ,dimi dokulu kumaştır.
TS 2792/ Ekim 1991

1. SINIFLANDIRMA VE ÖZELLIKLER
1.1.SINIFLANDIRMA
1.1.1.Sınıflar
Blucin kumaşlar m2 ağırlıklarına göre:
-Hafif
-Orta
-Ağır
-Çok ağır
olmak üzere 4 sınıfa ayrılır.

1.1.2.Tipler
Blucin kumaşlar terbiye işlemine göre:
-Çekmezlik işlemi uygulanmamış (normal)
-Çekmezlik işlemi uygulanmış(çekmez)
olmak üzere 2 tipe ayrılır.

1.1.3.Türler
Blucin kumaşlar çözgü ipliklerinin boyanmasında kullanılan boyar maddelere göre:
-Indigo
-Indigo dışındaki boyalarla olmak üzere 2 türe ayrılır.

1.2. ÖZELLIKLER
Mamul blucin kumaşın özellikleri aşağıdaki gibidir,
1.2.1.Kullanılan Iplik
Blucin kumaşın dokusunda %100 pamuktan eğrilmiş tek kat karde ipliği kullanılmış olmalıdır. Pamuk iplikhanelerinde aşağıdaki işlem akış şemasında görüldüğü gibi ring iplik imalatı ve OE imalatı yapılmaktadır.Ring iplikhanesinde de Kadre iplik ve Penye iplik üretimi göze çarpmaktadır.

Üretim yöntemlerine göre kullanılan iplik özellikleri şöyledir:
OE (Open End)
R (ring)
-Karde
-Penye

1.2.2.Denim Kumaşın Genel Özellikleri
Blue jeans’in kökeninde,15. yy.da Italya’nın Cenova ve Fransa’nın Nimes kentinde üretilen denim kumaş yatar.
Denim kumaşın en belirgin özelliği,çözgü ipliklerinin indigo boyalı, atkı ipliklerinin ise doğal renginde yani beyaz olmasıdır. Klasik Denim dokuması gabardin olarak adlandırılan 3/1 Z dimidir. Indigo iplikleri her tür dokumaya uygulansa da klasik denim kumaşları 3/1 dimidir. Sol dimi kumaşlar, sağ dimi olanlara göre daha yumuşak olur. Sağ diminin tercih edilmesinin nedeni ise daha az esneme yapmasıdır.
Kumaşın yüzünde çözgü yoğun olduğundan mavi renk hakimdir. “Yaşayan renk” olarak anılan indigo boyası günümüzde sentetik olarak üretilmekte ve blue jeans’in zamanla ve yıkamayla renk değiştirip beyazlamasını sağlamaktadır.


3/1 Z Dimi

2.DENIM KUMAŞ IÇIN KULLANILAN KAVRAMLAR
2.1.Ring ve Open End Kavramları :
Kumaşın dokumasında kullanılan pamuk ipliğinin eğrilmesinde kullanılan iki ayrı sistem vardır ve bunlar kumaşa da adlarını vermektedir:Ring(R) ve Open End (OE).
OE/OE Denim:Düz görünümlü,atkısı ve çözgüsü OE iplikten dokunan kumaştır.
R/OE Denim: boydan R,enden OE iplikten üretilen,düzgün olmayan bir etki yaratan kumaştır. Yumuşaklığı ve dayanıklılığı OE/OE kumaşa göre daha iyidir.
R/R Denim : Tüm iplikleri R olan ,görünümü ,yumuşaklığı ve dayanıklılığı en üst düzeydeki kumaştır. R ipliğinin OE’e göre daha zor ve uzun sürede üretiliyor olması bu kumaşı daha pahalı kılar.


2.2.Denim Dokumalarında Sıkça Geçen Terimler ve Anlamları:
Natürel Denim: boyuna (çözgü) ve enine (atkı) iplikleri boyasız olan kumaştır.
Antik Denim: 19. yy sonlarında denim kumaşı R/R iplikten, mekikli tezgahlarda dokunuyordu. Günümüzde aynı etkiye sahip kumaş oldukça zor bulunur ve ayrıcalık simgesi durumundadır.
Fish Nett(Balık Ağı) Denim : çözgü ve atkısı şantuklu R iplikten dokunan kumaştır.
Stretch/Lycra'lı Denim: Pamukla, elastik karakterli lycra ipliklerinin bükümünden oluşan ipliklerle dokunan kumaştır.
Denim Gramajı: Denim kumaş ağırlık birimi ounce/yrdz'dir. Metrik sisteme göre karşılığı 33.91 ouncelyrd2 = g/m2`dir.
4.5 oz-7.5 oz Denim: Gömleklerde kullanılan denim kumaşıdır.
9 oz-13.5 oz Denim: Yazlık pantolonlarda kullanılan denim kumaşıdır.
14 oz-15 oz Denim: Pantolon ve montlarda kullanılan denim kumaşıdır.
Top Boyalı Kumaş: Kontinü kumaş boyama işleminden geçmiş kumaştır.



3.ÜRETIM AŞAMALARI
3.1.Denimden Mamul Ürünler için Üretim Aşamaları
Kumaş topları lotların göre ayrılarak sınıflandırılır,lotlar tüm üretim boyunca ayrı takip edilmelidir.
Dikim aşamasında;
Dikiş sıyrılmalarını engelleyecek dikiş adımı seçilmelidir.
Dikiş paylarına uygun dikim işlemi yapılmalıdır.
Dikiş başlangıç ve sonlarında sağlamlaştırma dikişi unutulmamalıdır.
Birkaç kat kumaşın üst üste dikilmesi gereken yerlerde (pat ucu,yaka ucu… vb) yıkama sırasında fazla aşınma nedeniyle delinmeleri önlemek için dikiş payları inceltilmelidir.
Taş yıkamalı ürünlerde ponza taşlarının cep içine girmemesi için ve yıkama işlemi sırasında kumaş kıvrılmalarından dolayı yıkama efektinin farklı olmaması için cep ağızları yıkama sonrası kolayca sökülecek ve ikinci bir dikiş izi yaratmayacak bir dikiş ile tutturulmalıdır.
Ara kontrolde her işlem ve her eleman belli bir sistematiğe göre düzenli ve sürekli kontrol edilmelidir. Sistematik kontrol sırasında belli noktalarda ölçü kontrolü de yapılmalıdır. Ara kontrolde ölçü kontrolü için yıkama öncesi ölçü tablosu kullanılır.
Dikim bandında ara kontrol sisteminin kurulmadığı işletmelerde ürünlerin tümü dikim sonrasında iplik temizleme ve kalite kontrol işlemine alınırlar. Yıkama sonrası ürünlerin tekrar iplik temizleme ve kalite kontrol işlemlerine alınma zorunluluğu olduğundan kalite maliyetleri artmaktadır. Kalite maliyetlerini azaltmak için dikimde ara kontrol sistemi kurularak ürünlerin dikim aşamasında sorunsuz üretilmesi sağlanmalıdır. Bant sonunda örnekleme kontrol ile partinin hatasız olduğu görüldüğünde %100 kontrole gerek duyulmadan ürünler yıkamaya gönderilmelidir. Böylelikle iplik temizleme ve son kontrol işlemi yıkama sonrasında bir defada yapılarak kalite maliyeti düşürülecektir.
Ancak dikimi tamamlanmış konfeksiyon ürünü yıkama işleminden önce örnekleme yöntemi ile kontrol edildiğinde hata oranı kabul edilemez düzeyde ise parti %100 kontrole alınmalıdır.
Ürünler yıkamaya gönderilirken onaylı yıkama numunesi ile birlikte gönderilmelidir.


4.DENIMDE YIKAMANIN ÖNEMI
Bir blue jeans’e havasını kazandıran işlem genellikle yıkamadır. Yıkama oldukça zor ve deneyim gerektiren aşamalardan oluşur. Bu konuda yapılan araştırmalar ve deneyler sonrasında ortaya çıkan formüller,yıkanan kumaşlardan farklı renk ve etkiler elde edilmesini sağlar. Basic jeans yıkaması,ön yıkamayı takip eden taş yıkama ve bununla ilgili diğer işlemlerle başlar. Kumaşa göre hazırlanan formüle göre uygulanan bu işlemleri durulama ve kurutma aşamaları takip eder.

4.1.Yıkama çeşitleri
Taş Yıkama; Aşındırma amacıyla yıkamaya taşlar ilave edilir, giysiler ve taşlar üniteye yüklenir, haşıl sökülür, durulanır, taşlı yıkama yapılır tekrar durulanır ,yumuşatılır ve taşlar giysiden arındırılır.
Enzimatik Yıkama; Bu yıkamada taş yerine selüloz enzimleri kullanılır. Giysiler üniteye yüklenir,haşıl sökülür, durulanır PH ve sıcaklık ayarlaması yapılır ,selüloz ilavesi yapılır ,sıcak ve soğuk durulama yapılır, taşlı yıkamaya nazaran 2. kalite ve hatalı sayısının azaldığı tespit edilmiştir.
Beyaz Yıkama; Önceden ıslatılmış taşlarla giysilerin kuru muamelesiyle elde edilen bir efekttir. Taş/kumaş oranına göre hafif veya ağır kırağı efekti elde edilebilir ve düzgün renk açılması sağlanır.
Kar Yıkama; Kumaş önce taş yıkamaya sonra kar yıkamaya alınır,son yıkamada eklenen kimyasallarla mamul bir canlılık kazanır.
Soldurma; Kar yıkamadan tek farkı kireç kaymağı kullanılmasıdır, bu da daha güzel bir efekte olanak sağlar.
Rodeo Taşlama; kumaş özel kabinlerde püskürtmeyle sadece arzu edilen bölgeleri ağartılarak işlenir.
Ağartma ; Denim kumaşa uygulanabilecek son aşamadır. Kullanılan kimyasallar arttırılarak ,indigo kumaştan iyice ayrılır ve renk buz mavisine dönüşür.

**Rinse Haşıl Sökme: kumaş,dokuma ve konfeksiyon için gerekli bazı maddelerden yıkama işlemine başlamadan arındırılır. Böylece kumaşta kırık oluşumu engellenir

« Son Düzenleme: 09 Aralık 2014, 16:17:49 Gönderen: admin »

Mühendis Forum

Kumas
« : 24 Mart 2007, 15:28:21 »

Çevrimdışı Sehnaz

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 9
    • Profili Görüntüle
Ynt: Kumas
« Yanıtla #1 : 24 Mart 2007, 15:28:46 »
Kumas

DENÝM KUMAÞIN GENEL ÖZELLÝKLERÝ
Denim veya Blue jean olarak isimlendirilen kumaþlar, genel tanýmlamayla pamuk, polyester, naylon, viskon, lycra gibi ipliklerden üretilen, çeþitli birim aðýrlýklarda olabilen genellikle çözgü ipliði mavi indigo boyalý, atkýsý boyanmamýþ (ham), çeþitli örgülerde dokunmuþ kumaþlardýr.
Denim ismi güney Fransa Rhone vadisinden gelen “Tissu de Nimes”, Blue jeans ismi ise Ýtalyan Rivierasýndan gelen “Blue de Genes” deyimlerinden gelmektedir.
Blue Jean’ in Tarihi:
Ýlk olarak 19. yüzyýlda Levi Strauss tarafýndan aðýr iþ elbisesi olarak dikilen Blue Jean’ lerin dünya çapýnda ilerleyiþi 1950’ lerde beyazperdeden Marlon Brando ve James Dean ile baþladý. O zamandan bu yana stilist, iplikçi, dokumacý ve terbiyecilerin meydana getirdiði eþi bulunmaz çeþitlilikteki bir moda içinde geliþti.
1873 Levi Strauss Californiyalý madenciler için koyu kahverengi “Canvas” tan ilk Jean’i yaptý.
1890’ lar Levi Strauss ilk Jean’ leri “501 indigo” adý altýnda üretti.
1904 Kuzey Carolina, Greensboro’ da Blue Bell Co. Þirketinin kuruluþu.
1950’ler pazarda ilk fermuarlý jean’lerin görünüþü.
1954 Marlon Brando ve James Dean, Blue Jean kumaþ için yeni bir imaj oluþturacak þekilde jean ile göründüler.
1960 Blue Jean zafere doðru ilerleyiþine baþladý.
1962 Burlington, ABD Sulzer Ruti mekikcikli dokuma makinelerinde aðýr Blue Jean (14,75 onz/yd2) üretimini gerçekleþtirdi.
1974 yýkanmýþ Jean’ler pazarlarda göründüler.
1978 Endüstri, Blue Jean’ler için taþ yýkama prosesini geliþtirdi.
1986 Diðer yýkama prosesleri geliþti (Kimyasal Yýkama).

Denim Kumaþ Üretimi Ýþlem akýþ Þemasý

PAMUK

Harman Hallaç Harman Hallaç
Tarak Tarak
Cer I -II Cer I -II
Fitil Open End Makinesi
Ring Ýplik Makinesi
Bobin Makinesi


ÝPLÝK

Halat sarma Çözgü Hazýrlama
Halat Boyama (Rope Dye) Çözgü Boyama+Haþýl (Slasher)
Halat Açma
Haþýl


DOKUMA
TERBÝYE (FINISHING)
KALÝTE KONTROL VE PAKETLEME







RÝNG ÝPLÝK ÝÞLETMESÝ
Pamuk Ambarý: Ýþletmede Diyarbakýr Rollergin ve Urfa Rollergin tipi pamuklar kullanýlmaktadýr. Ambara alýnan tüm balyalar test yapýlmaktadýr. Testlerde pamuðun þu özellikleri kontrol edilmektedir. Length:elyaf boyu, Microner:elyaf inceliði, Strength:elyaf mukavemeti, Um:Uniformity(Uzun elyaf %) SFI:kýsa elyaf indeksi, % Area:çepel miktarý,
Rd:parlaklýk ve olgunluðu ifade eder, b:pamuðun sarýlýðýný, pamuktaki þeker oraný
Tüm balyalar test edilerek, elde edilen yukarýdaki parametrelere göre harman reçetesi oluþturulur. Reçeteye göre balya açma operatörleri balyalarýn çemberlerini açarak Blendomat altýna yerleþtirirler.

Blendomat (Trützschler BDT19): Balyalardan eþit miktarda pamuðu alýcý silindirleri vasýtasýyla küçük tutamlar halinde alarak, borulardaki hava yardýmýyla pamuðu sonraki makinelere gönderir. Blendomat çýkýþýnda bulunan mýknatýs, elektrikli mýknatýs ve EMA(elektronik metal ayýrýcý), pamuk içindeki metallerin ilerdeki makinelere zarar vermesini ve yangýn çakmasýný engeller.
BOA (Trützschler): Ýðneli hasýrý sayesinde karýþtýrma ve açma yapar. Makinenin arka kýsmýnda bulunan bant sayesinde faydalý teleflerin beslenmesini saðlar.
AFC Axi Flo (Trützschler): Kaba bir açma ve temizleme yapar. 2 adet silindir üzerinde dövücü miller mevcuttur. Kýsa elyaf ve çepel ýzgaralardan aþaðý dökülür.
Mikser (Trützschler MPM 10): Pamuðun homojen bir þekilde karýþýmýný saðlar. 10 adet bölmeden oluþur.
CVT 4 : Ýnce bir açma ve temizleme yapar. Makine üzerinde 4 adet açýcý silindir vardýr. Silindirlerin üstünde garnitür telleri vardýr.
Loptex : Yabancý elyaf ayýrýcý. Hem optik hem de sonic sistemi sayesinde renkli elyafý ve hatta pamuk ile ayný renkte olan yabancý elyafý yoðunluk farkýndan dolayý ayýrabilme özelliði mevcuttur. Yabancý elyaf problemi olabilecek tipler bu hatta çalýþýlýr.
Dustex (Trützschler): Pamuk üzerindeki tozlarý ve iplik olamayacak kadar kýsa olan çok kýsa elyafý ayýrýr.
Tarak (Trützschler DK803 tipi): Pamuðun içindeki çepeli temizler, lifleri tek tek açarak paralel hale getirir, elyaf içerisinde bulunan nepsleri giderir, elyafýn karýþýmýný saðlar, düzgün bir þerit üreterek kovalara doldurur. Tarak, pamuk iplikçiliðindeki en önemli makinedir.
Cer 1. Pasaj (Rieter): Elyaf üzerindeki ve uçlarýndaki kývrýmlarý çekim sayesinde açarak lifleri paralel hale getirir, 8 adet þerit birleþir (8 dublaj) çekimle tek þerit elde edilir. Homojen bir karýþým saðlar. Regüle sistemi yoktur.
Cer 2. Pasaj (Rieter): Görevi 1. pasaj ile aynýdýr. Regüle sistemi sayesinde þerit üzerinde bulunan uzun hatalarý (þerit numarasýndaki incelik, kalýnlýk) düzeltir.
Fitil Makinesi : Þeriti, iplik makinesinde çalýþýlabilecek þekilde inceltip (çekim), büküm vermek sureti ile fitil yumaðýna sarar. Otomatik taþýma sistemi sayesinde fitil yumaklarý ring makinelerine taþýnmaktadýr. Ring makinesinde biten fitil makaralarý yine bu sistem sayesinde temizlenerek fitil makinelerine geri gelmektedir.
Ring Makineleri:
Fitile çekim ve büküm vererek istenilen numarada (Ne) iplik üretimini gerçekleþtirir. Üretilen iplik ortalama 150 gr’lýk kopslara sarýlmaktadýr.
Ort 8500d/dk ið devri.
Ýþletmede üretilen iplikler:
1- Ring karde düz iplik
2- Ring karde þantuklu iplik (þantuklu iplik)
3- Lycra’lý iplik (Corespun iplik)
4- Soft slub
Bobin Makineleri : Ring makinelerinden gelen kopslarý birleþtirerek, belirli bir tansiyon ile yaklaþýk 3-3,5 kg’lýk bobinlere konik sarým iþlemini gerçekleþtirir. Bu iþlem esnasýnda iplik üzerindeki hatalarý keserek (verilen kesme ayarlarýna göre), splice (havalý düðüm) yapmak sureti ile birleþtirir.
Fikse Makinesi: Belirli bir sýcaklýkta, sürede ve basýnçta ipliðe buhar verme iþlemidir. Özellikle lycralý ipliklerde lycradan ve bükümden kaynaklanan canlýlýk fikse ile giderilir. Þantuklu ve diðer düz ipliklerde iplik bükümünden kaynaklanan kývrýmlýlýðý (canlýlýk) gidermeye yarar. Dokumada ipliklerin daha rahat ve daha az kopuþla çalýþmasýný saðlar. Lycralý iplikler ve atkýlýklarýn tamamý fikse yapýlýr. Çözgülük iplikler ise nem odalarýnda kondisyonlanýr.
Fizik laboratuarý: Yapýlan testler; Tüm vaterler (ring makineleri) günlük Ne+uster+büküm, haftalýk mukavemet ve hairiness testleri yapýlýr.
Tarak, cer, fitil günlük Ne+Uster testleri, ayrýca þantuklu ipliklerin karatahta görüntüleri kontrol edilir.
Open End Ýplik Ýþletmesi
Blendomat, Harman-Hallaç, tarak makineleri, .. adet 1. pasaj Cer, .. adet 2. Pasaj Cer makinesi, .. adet þantuklu (Amsler) Rieter Open end makinesi (Usterli),
Ýþletmede … rotor ve … navel kullanýlmaktadýr. Open end makinesinde þeritten iplik üretilmektedir. Þerit besleme silindiri ile açýcý silindire gelir, açýcý silindirde açýldýktan sonra hava akýmý ile lifler rotorun içerisine gönderilir. Yüksek devirde dönen rotor içinde merkezkaç kuvvetinden dolayý lifler rotorun kenarýna yerleþir. Rotorun dönüþünden dolayý lifler büküm alarak iplik oluþumu gerçekleþir ve bobine sarýlýr. Open End makinesinde iplik koptuðunda ya da bir hatadan dolayý Uster kestiðinde baðlama iþlemini baðlayýcý robot gerçekleþtirir. Ýplik hatalarýný Uster temizleyici sistemi temizler.

ÝNDÝGO DAÝRESÝ
Halat Sarma:
Bu bölümde boyamadan önce indigo boya makinesinin caðlýðýna yerleþtirilecek olan topslarýn (loglarýn) hazýrlanmasý iþlemi yapýlýr.
Çözgüde kullanýlacak olan bobinler halat sarma makinesinin caðlýðýna takýlarak halat haline getirilir. Her halat ortalama 400 tel civarýnda çözgü ipliðinden oluþur. Çözgüdeki toplam tel sayýsý 12’ ye bölünür ve fazladan tel sayýsý eklenerek her halattaki tel sayýsý tespit edilir. Bu iplikler caðlýktan saðýlarak taraðýn her gözünden bir tel geçirilerek halat levendine (tops) sarýlýr. Halat boyamada çalýþýlan tüm tipler 12 halattan oluþmaktadýr. Halat içindeki iplik gerilimlerinin eþit ya da birbirine çok yakýn olmasý gerekmektedir. Caðlýk üzerinde ipliklere tansiyon veren elektronik tansiyonerler sayesinde caðlýðýn ön kýsmýndaki ipliklere yüksek tansiyon, orta kýsýmdaki ipliklere daha az tansiyon, son kýsýmdaki ipliklere biraz daha az tansiyon vermek suretiyle tüm ipliklere eþit tansiyon verilmeye çalýþýlýr. Halat içerisindeki iplik tansiyonlarý farklý olursa halat boyamada iplik kopuþlarý, dokumada gevþek ya da gergin çözgü hatalarý meydana gelir. Çözgü iplikleri daima hareket halindedir. Bu yüzden ipliklerin birbirine dolaþmamasý için tarak önünde bir aparat ile 10. mt’de, 40. mt’de, 140.mt’de, 650. mt’de ve 1500. mt’de polyester çapraz ipiði atýlýr. Halat sarma randýmaný direkt olarak iplik kopuþlarýna baðlýdýr. Ortalama kopuþ 1.000.000 mt de deðerlendirilir. En çok kopuþ nedeni splice açýlmasýdýr. Halat sarma hýzý 400mt/dk olup
Halat Boyama:
Doðal indigo, yaklaþýk 5000 sene önce Hindistan’da kullanýlmýþtýr. Ýndigofera denilen bitkiden elde edilmekteydi. Ýndigonun sentetik yollarla sentezi 1850 yýlýnda Adolf Von Bayer tarafýndan gerçekleþtirilmiþtir. Günümüzde sentetik indigo kullanýlmaktadýr. Ýndigo küp boyarmaddedir. Selüloz elyafýna karþý afinitesi yoktur. O nedenle alkali bir ortamda indirgenerek eritilebilir ve pamuk üzerine fiziksel baðlarla baðlanabilir. Toz haldeki Ýndigo boyanýn boyarmadde olabilmesi için suda çözünmesi gerekmektedir. Ýndigo, Kostik (NaOH=Sodyum Hidroksit – alkali ortam) ve Hidrosülfit (indirgen made) ile suda çözünür. Erimiþ hale gelen boyaya Leuco denir. Ýndigo boyarmadde elyafýn içine nüfuz etmez sadece iplik etrafýnda yüzük boyama denilen bir katman oluþturur. Bu nedenle Penedrasyonu artýrmak için çok açýk tonlar dýþýnda en az iki üç pasajda boyama yapýlýr. Her bir pasaj aþamasý materyalin, geçerken boyayý alabileceði Dalma kýsmý, takiben Sýkma iþlemi, ve sonrasýnda boyanýn Oksidasyonunu saðlamak için hava pasajýndan meydana gelir (Þekil 1). Ýlk banyodan sonraki banyolarda sadece küçük miktarda taze indigo boya maddesi eskisiyle yer deðiþtirir. Tekne sayýsý ve teknelerdeki indigo konsantrasyonu artýrýlarak daha koyu renkler elde edilir. Oksidasyon süresi 1dk’dýr. 1 dk’nýn altýna inilirse boya yükseltgenemez, eðer oksidasyon süresi uzun tutulursa renk çok koyu olur.


Þekil 1. Ýndigo boyama pasajý

Son hava pasajýndan sonra boya ve kimyasal kalýntýlarý yýkama teknelerinde yýkanýr. Son teknede Sitrik asit ile nötralizasyon yapýlýr ve akabinde kurutma yapýlýr.
Ýþletmede kullanýlan halat boyama, çözgü boyama (Slasher) dýþýnda Loop Dye denilen bir denim boyama sistemi de mevcuttur.
Ýþletmede hem toz indigo hem de sývý indigo kullanýlmaktadýr. Ýlerde tamamen sývý indigo kullanýlmasý hedeflenmektedir.
Halat Boya Makinesi
Caðlýk Kýsmý:
24 adet sehpadan oluþmaktadýr, ayný anda iki parti boyama sistemine sahiptir.
2) Islatma ve Merserizasyon Teknesi: Islatma ve merserizasyon iþlemi indigo boyamada ilk teknede yapýlmaktadýr. Islatma maddesi, pamuk ipliði tarafýndan taþýnan havanýn yerine flottenin girmesini saðlar. Kostik, yað ve vakslarý iplikten uzaklaþtýrýr. Böylece boyanýn daha iyi nüfuz etmesi saðlanýr. Tekne kapasitesi yaklaþýk 1500 lt’dir. 4 adet dalma silindiri mevcut olup dalma uzunluðu 5 mt’ dir. Tekne çýkýþýndaki sýkma silindirleri pnömatik basýnç kontrollüdür. Sonrasýnda 4 adet yýkama teknesi yýkama iþlemini gerçekleþtirerek boyama kýsmýna hazýrlanýr.
3) Boya tekneleri: 2600 litre kapasiteli 8 adet boyama teknesi mevcut olup, dalma uzunluðu 8 mt ve 5 adet dalma silindiri mevcuttur. Ýki adet sirkülasyon hattý ile besleme (boya) hattýna baðlýdýr. Dalma sonrasýnda bir adet sýkma silindiri çifti halatlar üzerindeki boyanýn fazlasýný sýkarak alýr. Her boyama teknesi üstünde bir adet havalandýrma pasajý mevcuttur. Her hava pasajý 7 adet silindirden oluþup indirgenmiþ olan boyarmaddenin Oksidasyonunu saðlar.
4) Yýkama Tekneleri: 4 adet olup rolikli hacmi 2340 litre olan yýkama teknelerinde fiske olmamýþ boyarmaddeler ve kimyasal maddeler halatlardan temizlenir. Her yýkama teknesinde bir çift sýkma silindiri mevcuttur.
5) Nötralizasyon Teknesi: 1 adet 2340 litredir. Ýplik üzerindeki PH 12 civarýdýr ve cilde zarar verecek düzeydedir. Son teknede Sitrik asit ile PH 7’ye düþürülür.
6) Kurutma Barabanlarý: Toplam 36 adet kurutma barabaný (sýcak buharla ýsýtma) sayesinde halatlar kurutularak, halat rutubeti % 6 civarýna çekilir. Bu rutubet sayesinde halat açmada iplikler birbirine yapýþmadan açýlýr. Sýcak buhar ile kontrollü kurutma saðlanýr.
7) Coiler (Kovalara Sarým): 24 adet kovaya halatlarýn düzenli saðýlýmý gerçekleþtirilir. Üst kýsmýnda 7 adet halattan sürekli renk ölçümü yapan Hunter Lab cihazý (Spektrofotometre) mevcuttur.
Halat boyamada aþaðýdaki boyamalar yapýlmaktadýr.
Standart Blue: Tekne sayýsý az ve elde edilen renkler açýk mavidir.
Deep Blue: Ön iþlem + Yýkama + 8 tekne boyama . Deep blue boyamada, boya konsantrasyonuna baðlý olarak açýk, normal ve koyu mavi renkler elde edilebilir.
Sülfür Boyama (% 100 Kükürt): Ön iþlem + yýkama + kükürt boyama (50-75C) + Steamer (100c açýk buharlama ile boyanýn fiskesi) + 4 tekne yýkama
Bu boyama tipinde Terbiye dairesinde Flat yapýlmaz.
Sülfür Bottom: Ön iþlem yok + 1 tekne Sülfür boyama + Steamer + 2 tekne yýkama + 6 tekne indigo boyama + yýkama + nötralizasyon + kurutma
Sülfürün konsantrasyonu deðiþtirilerek gri nüansý artýrýlýp azaltýlabilir. Eðer ön iþlemde merserize yapýlýrsa kumaþ Flat görünüm alýr.
Sülfür Topping: Ön iþlem + yýkama + 5 tekne indigo + yýkama + Sülfür Boyama + yýkama + nötralizasyon + kurutma
Carbon Boyama: boyama + kurutma + kimyasal + yýkama + nötralizasyon + kurutma
Halat Açma:
Çözgü iplikleri haþýla halat halinde deðilde tek tek girer. Bu yüzden haþýla hazýrlýk olarak halat açma iþlemi yapýlýr. Hazýrlanan halatlar çözgü levendine açýlmak üzere halat açma bölümüne gelir. Halat uçlarý çapraz adý verilen bir sistemle makine önündeki taraklara birebir þekilde yerleþtirilir. Kovalardaki halatlar makineye belirli bir uzaklýkta bulunan silindirlerden geçirilir. Bu iþlemin amacý, boyama iþleminde çok fazla silindirden geçmiþ ve doðal olarak birbirine karýþmýþ olan ipliklerin paralelliðini saðlamaktýr. Halat açma bölümünde kopuk ve eksik uçlar tamamlanýr. Haþýl makinesine kopuksuz ve düzgün bir çözgü levendi hazýrlanýr. Bu bölümdeki randýman, boyamada problemsiz parti çekilmesine, minimum iplik kopuþuna, rutubete ve çalýþan elemanýn becerisine göre deðiþiklik gösterir. 15 adet Halat açma makinesi mevcut olup, 350-400 mt/dk hýzla çalýþmaktadýr. Ýþletme sýcaklýðý genelde 25 C, %Rh:60-65.
Haþýl: Boyanmýþ olarak gelen 12 adet ara çözgü leventlerini (halat açma bölümünden), bir tek çözgü levendinde birleþtirerek dokuma makinesinin çözgü levendine transfer etmek ve bu esnada iplikleri haþýl maddesi (niþasta …vs) ile kaplama iþlemine haþýllama denir. Haþýl ipliðin yüzeyini film gibi kaplayarak ipliðe mukavemet kazandýrýr. Dokumada kopuþlarý azaltarak, verimlilik ve kaliteyi artýrýr. Her tip deðiþiminde duruþtan dolayý ortalama 500 mt iplik telef olmaktadýr.
Çözgü Boyama (Slasher):
Bu boyama tekniði çözgü ipliklerinin caðlýktan ham çözgü leventlerine sarýldýktan sonra boyama ve haþýllama iþleminin Slasher makinesinde yapýlmasýdýr. 12 adet caðlýk kapasitesi olup her defasýnda bir parti boyanabilir. Makine hýzý 25 mt/dk’dýr. Her Parti deðiþiminde % 3’lük bir telef söz konusudur.
DOKUMA
Dokumada en büyük hatalar duruþ izi, çift çözgü, uçuntu. Dokuma tezgahlarýnýn randýmanlarýný, kopuþlarýnýn izlenebildiði Loomdata sistemi mevcuttur. Kopuþu yüksek randýmaný düþük makineleri Loomdatada otomatik olarak mail atan bir sistem mevcuttur.
Sulzer tezgahlar
Dornier tezgahlar
Tahar: Çözgü ipliklerinin lamel, gücü ve tarak diþlerinden, desen raporuna göre sýra ile geçirilme iþlemidir. Ortalama bir partinin taharlama süresi 3,5-4 saattir.
Düðümleme: Dokuma makinesinde, bir tip bitiminde makineye ayný tip girilecekse düðüm yapýlýr. Çözgü iplikleri makine üzerindeki çözgülere düðüm makinesi ile düðümlenir. Bu iþlem yaklaþýk 70 dk sürer.
Takým deðiþimi: Dokuma tezgahýnda biten tip ile yeni girilecek tip farklý ise makine üzerindeki biten takým çýkarýlýp yeni takým girilir. Bu iþlem ortalama 4 saat sürer.
Dokuma atký ve çözgü kopuþlarý 100.000 mt deki kopuþ adti olarak deðerlendirilir.







DENÝM FÝNÝSH VE SANFOR ÝÞLEMÝ
Terbiye Makinesi
Germe Makinesi (Ramöz):
Kumaþ giriþi düzgün bir þekilde yapýldýktan sonra makine duruþlarýnda komple duruþu önlemek için J-box kýsmýnda stoklama yapýlýr. Kenarlarýn düzgün geçmesini saðlamak için kenar kýlavuzlarýndan geçirilir. Kumaþ yüzeyindeki hav, uçuntu ve bitlerin temizlenmesi için fýrçalama ve yakma iþlemleri uygulanýr. Kumaþa uygun tutumu ve istenilen özellikleri kazandýrmak amacýyla fularda apre verilir. Islak haldeyken gergi silindirleri vasýtasýyla en ayarý yapýlýr. Atký eðimi (burulma) ve bow, Mahlo kýsmýnda verilir. Bu iþlem yýkama sonrasýnda kumaþýn veya pantolonda paçanýn dönmesini engeller, dikiþlerde marullanmayý önler. Nötralizasyon teknesinde (asetik asit ile) kumaþ PH’ý 4-7 aralýðýna çekilir. Kumaþ kurutma silindirlerinden geçirilerek verilen en ve atký eðimi kýsmen sabitlenir.
Sanfor: Bu ünite esas olarak 67 mm kalýnlýðýnda olan kauçuk banttan ve yaklaþýk 600 mm çapýnda olup ýsýtýlabilen, düzgün yüzeyli bir çektirme silindirinden oluþmaktadýr. Terbiye iþlemlerinin en önemlilerinden biri olan boydan çektirmenin esasý; kumaþý taþýyan kauçuk bandýn, bastýrma silindiri üzerinde gerilerek yüzeyin geniþlemesi ve bu geniþlemiþ yüzeye bastýrýlan kumaþýn, lastik bandýn bastýrma silindirinden kurtulduðu andaki yüzeyinin daralmasý sonucu çektirme olayý gerçekleþmektedir. Bu þekilde boydan çektirilen kumaþ, lastik bant ve sýcak silindir arasýndan geçerken nispeten yeni durumu ile fiske olmaktadýr. Sýcak çektirme silindiriyle temas eden kauçuðun ýsýnmasý su verilerek önlenir. Kauçuk blanketi nemli olarak terk eden kumaþ, keçe-kalender bölümünde kurur. Bu bölümde kumaþ parlaklýk ve kayganlýk kazanýr. Kumaþýn nemini kendi üzerine alan keçe, ayrý bir kurutma silindiri tarafýndan kurutulur. Kumaþ buradan çýkýþta doklara sarýlýr.
F61 FLAT Apresi:
F85 TERMOFIXE (Lycralý Tiplere):
Overdye Boyama:
Yukarda açýklanan proseslerin dýþýnda Süperfiniþ, Tint, Lycra Prewash, Kaplama (coated), Buruþmazlýk iþlemleri de yapýlmaktadýr.
Laboratuar
Laboratuarda yapýlan testler aþaðýda yer almaktadýr. Tüm testler için kumaþ en az 4 saat laboratuar ortamýnda kondisyonlanýr.
Dokumadan gelen Ham kumaþlara uygulanan testler
Örgü
Ýplik numaralarý (atký, çözgü)
Sýklýklar (atký, çözgü)
Kumaþ eni
Gramaj
Çözgü ve atký çekmeleri
Telefsiz iplik aðýrlýklarý
Denim Finish sonrasý gelen kumaþlara uygulanan testler
Örgü
Ýplik numaralarý (atký, çözgü)
Sýklýklar (atký, çözgü)
Ýçten içe kumaþ eni
Gramaj
Sürtünme haslýðý (crocking-kuru, yaþ)
Sertlik (stiffness)
PH
Elongation %
Renk deðiþimi
Kirletme
Üç yýkama yapýlmýþ kumaþa uygulanan testler
Kumaþ eni
Gramaj
Elasticity %
Kopma mukavemeti (çözgü, atký)
Yýrtýlma mukavemeti (çözgü, atký)
Burulma
Çekme deðerleri (çözgü, atký)
Kalite Kontrol ve Paketleme
Terbiye dairesinden çýkan rolikler Kalite Kontrol bölümüne gelir. Burada 4 puan sistemi ile kumaþ hatalarý bilgisayara girilerek deðerlendirme yapýlýr. Bilgisayar programýnýn çýkarttýðý kesim programý sayesinde rolik toplar halinde kesilir. Kesilen her toptan renk lotunu belirlemek üzere 35 cm’lik kýsým alýnarak blanket, 60 C’de taþ yýkama yapýlarak gözle renk deðerlendirmesi yapýlýr. Kesilen toplar paketlenerek, etiketleri yapýþtýrýlýr. Etiket üstünde metraj, hata puaný, renk lotu gibi bilgiler yer almaktadýr.
75
63 64 65 66 67 Açýk *55 no’lu renk lotu baz alýnan numune rengidir(Master)
53 54 55 56 57
43 44 45 46 47
35 Koyu

Mavi Gri

Hata Puanlama Sistemi:
0 - 7,5 cm arasý hatalar 1 Puan
7,5 – 15 cm arasý hatalar 2 Puan
15 -22,5 cmarasý hatalar 3 Puan
22,5 cm’den uzun hatalar 4 Puan
Tüm delik hatalarý 4 puan
Atký bandý þeklindeki 15 cm’den büyük hatalar kesilerek çýkartýlýr.
Çözgü yönünde 3 metreden daha az hata puanlanýr. 3 metreden uzun hatalar kesilerek çýkartýlýr.
Atký yönünde 4 puanlýk (major) hatalara aliminyum etiket yapýþtýrýlýr.
Bir metre içinde hata puaný dörtten fazla ise bir metrelik kýsma 4 puan verilir.
Düðüm kumaþýn üstünde ise 1 puan verilir, arka yüzünde ise hata puaný verilmez.
Kafes hatasý iki ya da daha fazla atký veya çözgü ipliðini etkilemiþse 4 puanlýk hata olarak deðerlendirilir. 1, 2, 3, 4 puanlýk hatalar kalemle iþaretlenir.
Birinci Kalite Kumaþ Toplarýnda;
Çözgü yönünde boyu 1 metreden fazla olan hatalar arasýnda en az 5 mt mesafe olmalýdýr.
Ýki tane tam en hata arasýnda en az 5 mt mesafe olmalýdýr.
Herhangi 10 mt’ lik kumaþ içinde en az 7 mt’lik temiz kullanýlabilir kumaþ olmalýdýr. (Sürekli devam eden maksimum 3 mt’lik hata kasilmemiþse, geri kalan 7 mt içinde 4 puanluk hata olamaz.)
Top ya da eklerin baþlangýç ve bitiþ kýsýmlarýnda son 3 mt içinde 4 puanlýk hata olmaz.

100 m2 Hata Puaný
0-20 puan arasý toplar 1. Kalite
20-50 puan arasý toplar 2. Kalite
50’den yukarý arasý toplar 6A ve 6B olarak adlandýrýlýr.
(6A: Ýplik ve Dokuma Hatalarý, 6B: Haþýl ve Boya Hatalarý)


Mühendis Forum

Ynt: Kumas
« Yanıtla #1 : 24 Mart 2007, 15:28:46 »

Çevrimdışı sergiodf2

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 1
    • Profili Görüntüle
    • Enjoy our scandal amateur galleries that looks incredibly dirty
Ynt: Kumas
« Yanıtla #2 : 30 Temmuz 2019, 00:33:04 »
My new hot project|enjoy new website
http://menscreamshirt.bestsexyblog.com/?violet

 free porn video online cumshot origin of porn naked video porn homemade porn cams porn wage


Çevrimdışı gretaad18

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 1
    • Profili Görüntüle
    • Girls of Desire: All babes in one place, crazy, art
Ynt: Kumas
« Yanıtla #3 : 27 Ağustos 2019, 22:41:32 »
Hot teen pics
http://cubenpornpics.bestsexyblog.com/?kaitlin

 mother son porn free galleries free porn video screaming free piss porn pictures top 10 hottest female porn stars porn search ingins