Gönderen Konu: Beton yollar  (Okunma sayısı 6696 defa)

Çevrimdışı fulya

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 26
    • Profili Görüntüle
Beton yollar
« : 24 Mart 2007, 13:09:58 »
Beton Yolların, asfalt yollara göre yararları nelerdir???

1)Beton yolların asfalt yollara göre taşıma gücü yüksektir.Hele beton yollar, ağır taşıt trafiğinin yoğunlukta olduğu bölgeler için tercihten öte bir gerekliliktir.

2)Beton yollar tümüyle yerli kaynaklardan yapılır.Dışarıya bağımlılık sıfırdır.Asfalt yollarda ise, ham madde petrol(yer yağı) olduğu için, dışarıya bir bağımlılık söz konusudur.

3)Beton yollar her mevsimde, her hava koşullarında yapılabilir.Ama asfalt yollar için bunu söylemek yersizdir.

4)Beton yollar, asfalt yollara göre daha az mevsimsel hasara uğrarlar.Doğa koşullarına daha dayanıklıdır.

5)Beton yollar doğal ve kentsel çevreye zarar vermezler.Ama asfalt yolların doğaya ve kentsel çevreye zararı büyüktür.

6)Beton yollar asfalt yollara göre daha kısa duruş mesafesi sağlar.Mesela, 90 km hızla giderken asfalt yolda duruş mesafesi 150 m ise beton yolda bu mesafe 110 m dir.

7)Beton yollar akaryakıt tasarrufu sağlar.

8)Beton yollar, açık rengiyle gece görüşünü kolaylaştırır.

9)Beton yolların sürüş rahatlığı asfalt yollara göre daha iyidir.

10)Iki yapı maliyet bakımından denktir.Ve beton yolların işletim maliyeti düşüktür.Bu yüzden beton yollar parasal olarakta asfalt yollardan daha iyidir.

Kaynak: www.arkitera.com


« Son Düzenleme: 06 Aralık 2014, 13:58:49 Gönderen: admin »

Mühendis Forum

Beton yollar
« : 24 Mart 2007, 13:09:58 »

Çevrimdışı cursedmavii

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 2
    • Profili Görüntüle
Ynt: Beton yollar
« Yanıtla #1 : 22 Mayıs 2007, 21:32:32 »
karayollarının sadece afyon ankara yolu arasında işçehisara kadar bi beton yol çalışması oldugunu,eðer bu çalışma iyi sonuç verirse yakında ulke genelınde beton yolu daha çok uygulayacaklarını solemişlerdi,umarım olur.  bilgi için teşkler.iyi çalışmalar
« Son Düzenleme: 06 Aralık 2014, 14:00:36 Gönderen: admin »

Mühendis Forum

Ynt: Beton yollar
« Yanıtla #1 : 22 Mayıs 2007, 21:32:32 »

Çevrimdışı Kasim

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 29
    • Profili Görüntüle
Ynt: Beton yollar
« Yanıtla #2 : 22 Mayıs 2007, 22:23:02 »
Cok fazla biligili oldugum bir alan degil ama bir surucu  olarak asvalti tercih ederim. Cunku beton yollar cok fazla ses yapiyor ayrica beton yollar asvalt yollara gore esnemesi daha az oldugundan kirilma sonucu yollar daha kotu bir durum aliyor.

Çevrimdışı Ayca

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 2
    • Profili Görüntüle
Beton Yol Ýmalatýnda Dikkat Edilmesi Gereken Konular
« Yanıtla #3 : 14 Kasım 2007, 12:22:37 »
Bugün artık yol ve beton alanları dökümlerinde beton dökülürken kalıpların bozulduğu, kalıp ziyanının fazla olduğu, kalıplar sökülürken arakesit ve köşelerin zedelendiği, biri dökülürken daha önce dökülmüş beton yüzeyinin bozulduğu, dökümün zorlaştığı ve uzadığı- (Biri boş biri dolu beton döküm yöntemi) hemen tamamen terkedilmiş, Yol ve Alan betonları artık yüksek kalite sağlanabilen, iş verimi fazla /şerit yöntemi) ile dökülmektedir.

Yol ve Alan betonları bugün genellikle yüzeyleri kaplanmadan bırakıldığından görsel olarak; hava koşullarına doğrudan maruz bulundukları içi de bünyesel olarak normal döşeme betonlarından ayrı bir önem taşımaktadır.

1. Zemin Hazırlığı

Yol ve Alan  betonları ortalama 20 cm. stabilize  temel üzerine dökülür. Bu temel malzemesi serilmeden önce zemin yerine göre keçiayağı ya da herhangi bir tip silindir ile iyice sıkıştırılmış olmalıdır. Temel malzemesi 20 cm.den daha kalınsa ortalama 20-30'ar cm.lik tabakalar hainde serilip her tabaka silindir ile (Ufak ve hafif tarfikli alanlar ve trotuvarlar kompaktörle olabilir) iyice sıkıştırılır.

Betonlama için kalıp konduktan sonra ortaya çıkabilecek yükseklikler alınır, çukurluklar aynı malzeme ile doldurulup yeniden sıkıştırılır.

Önemli işlerde Proktor sıkışma deneyi yapılmalıdır.

2. Kalıp ve Bordür Taşı

Kalıplar 3-4 m genişlik ve günlük dökülebilecek boyda hazırlanır. Ahşap kalas ya da çelikten olabilir.Dökülecek betonların birbirine geçmeleri için kalıplar lambalı (orta yerleri çıkıntılı) yapılır.(Betonun inşaat ve genleşme dezlerinde ankraj çubukları varsa kalıplar lambasız yapılabilr).

Kalıplar döküm sırasında hiza ve düzeyleri bozulmayacak şekilde sağlamca desteklenmelidir. (Beton yüzeyinde ve bordür köşelerinde  su birikmemesi için kalıp eğimlerine, özellikle su ızgaralarına doğru olan eğimlere çok özen gösterilmelidir).

Bordür taşlarının altına önceden geniş bir taban betonu dökülmeli, bordür taşlarının arka taraflarına üçgen şeklinde destek betonu yapılmalıdır.

Bordür derz harçları bordür yüzeylerine  iyice alıştırılmalı, muntazan taşlama derzi çekilmeli ve harçlar üzerleri örtülerek güneşten korunmalıdır.

(Önceden bordür taşı konmuş yerlerdeki dökümlerde bordür yanına kalıp konmaz, bordürden 15-20 cm. içerde bir düzey madtarı konur.

3.Demir

Betonda demir varsa, demirlerin zemine değmeyecek şekilde kaldırılması, çift sıra ise üst sıranın çökmeyecek şekilde desteklenmesi şarttır.

Hasır çelik kullanılıyorsa (genelde ince olan bu demirlerin çökmemeleri için) demirlerin yer emniyeti  ve iş kolaylığı bakımından, önce betonun yarı kalınlığı dökülüp, biraz kendisini çekmesinden  sonra hasır yerine konup beton tamamlanabilr. (Çift sıra hasır çelik varsa bu yöntem ikinci sıra için uygulanabilr).

Genleşme derzlerine konacak ankraj çubuklarının sonradan dökülecek beton içinde rahatça hareket edebilmesi gerekir. Bunun için sonradan dökülecek betonda kalacak kısmını, ucunda bir oynama boşluğu kalacak şekilde, ucu kapalı bir plastik boru geçirilir.(basit işlerde boyanıp ya da yağlanıp, ucuna bir yüksük konması yeterli olabilir).

4.Betonlama

Beton dökümünden  önce zemin, betonun suyunu çekmeyecek, ancak çamur da olmayacak şekilde hafifçe sulanır.

Beton şerit boyunca sürekli olarak, genleşme derzine kadar bir defada dökülür. Bu derz geçiliyorsa kesinlikle bir pano çizgisine kadar dökülür,yarım pano dökülmez. (Harç  bir pano için yetmiyorsa, pano yarım kalınlık olarak dökülüp üstü ertesi gün tamamlanır).

Beton ilk olarak daldırma vibratörle sıkıştırılır. (Vibratör, betonun serilen ileri ucuna kadar değil de 2-3 m. gerisine kadar daldırılır ki  beton ileri yayılmadan sıkışsın).

Yol ve Alan  betonlarında bir önemli husus yüzeyin de sıkışmasıdır. Bu bakımdan yüzey vibrasoyonu da gerekir. Bu iş titreşimli mastar ile yapılır.

Çatlama derzleri (En çok 16m2 bir alan olmak üzere) ya beton taze iken 3-3,5 m. boyunda kesme laması ile oyulup, özel derz malası ile yanları yuvarlatılarak; ya da dökümden 7-8 saat sonra spiralle 6-8 mm. Genişlik ve 4cm. derinlikte kesilerek yapılır. (Çatlamanın derz boyunca  kolay ve muntazam olmasın sağlamak için kimi zaman derz altına üçgen çıta konmakta,taşıt aks yükünün aynı anda bir ek yerine binmesini önlemek için, enine derzler eğri de yapılabilmektedir).

5.Yüzey Düzleme/Koruma

Titreşimli mastardan sonra bir el mastarı çekilir.

Beton, yüzey suyu biraz çekilince (özel köprü iskele üzerinden) El malası (Tirfil) ile hiçbir yükseklik ve çukurluk olmayacak şekilde iyice düzlenir.

Son olarak yüzey, hafifçe sertleşince branda, süpürge ya da sert bir yassı fırça ile yol aksına dik olarak çizilir. (Fırça çekilecekse önce Demir mala ile yüzeyin kumlarının bastırılarak düzlenmesi iyi sonuç vermektedir.).

Bütün bu işlerden sonra betonuilk 3-7 gün boyunca aşırı hava koşulları etkilerinden korunmalıdır.(Hasır, çuval serme, devamlı sulama yerine çizimden sonra yüzeye kür maddeleri püskürtmek daha kolay ve yararlı olmaktadır. Ilk saatlerde betonu yağmurdan, insan ve hayvan  ayak izlerinden  de korunmalıdır).

Yazar : Y.Mimar Firüzan Baytop
« Son Düzenleme: 06 Aralık 2014, 13:59:53 Gönderen: admin »